Selectează o Pagină

Unitate Îngrijiri la Domiciliu pentru Persoane Vârstnice

2 apr. 2024

Domeniu de competență

  • servicii de asistență socială acordate persoanelor vârstnice (care au împlinit vârsta legală de pensionare).

Categorii de beneficiari

  • beneficiarii serviciilor sociale sunt persoane vârstnice dependente sau semi dependente care necesită ajutor pentru realizarea activităților de bază și/sau pentru realizarea activităților instrumentale ale vieții zilnice.

Scopul serviciului social și servicii oferite

Serviciile sociale tip îngrijiri la domiciliu pentru persoanele vârstnice furnizate prin Unitatea Îngrijiri la Domiciliu Persoane Vârstnice au  misiunea de a acorda servicii de bază, servicii instrumentale și servicii de suport, persoanelor care au împlinit vârsta legală de pensionare, pe o perioadă determinată/nedeterminată de timp, în funcție de gradul de dependență sau semi dependentă corelat cu nevoile individuale ale acestora, pentru a-și menține pe cât posibil autonomia funcțională și pentru a-și continua viața în propria locuință, în demnitate și respect.

Serviciul social „Centrul de servicii integrate persoane vârstnice – Unitatea de îngrijire la domiciliu ” funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare şi funcționare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, Legea 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările si completările ulterioare.

Standard minim de calitate aplicabil: Ordinul nr. 29/2019 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum si pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale.

Serviciul social ” Centrul de servicii integrate persoane vârstnice – Unitatea de îngrijire la domiciliu ” este înființat prin H.C.L. nr. 4/2005 și Decizia nr. 144/2008 de înființare a Punctului Unic de acces.

Servicii oferite

Servicii de bază

  • Ajutor pentru igiena corporală
  • Îmbrăcare/dezbrăcare
  • Igiena eliminărilor
  • Hrănire și hidratare
  • Transfer și mobilizare
  • Deplasare în interior
  • Comunicare

Servicii instrumentale

  • Ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea acesteia
  • Efectuarea de cumpărături
  • Activități de menaj
  • Însoțire la plimbări
  • Activități de administrare și gestionare

Servicii de suport

  • Consiliere socială
  • Sprijin pentru dezvoltarea personală şi menţinerea respectului de sine
  • Activităţi de promovare a inserţiei beneficiarului în familie şi comunitate
  • Informare şi consiliere a membrilor de familie
  • Sprijin în accesarea serviciilor medicale, kinetoterapie, terapii de recuperare, activităţi terapeutice şi ocupaţionale

Servicii de bază

  • Ajutor pentru igiena corporală
  • Îmbrăcare/dezbrăcare
  • Igiena eliminărilor
  • Hrănire și hidratare
  • Transfer și mobilizare
  • Deplasare în interior
  • Comunicare

Servicii instrumentale

  • Ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea acesteia
  • Efectuarea de cumpărături
  • Activități de menaj
  • Însoțire la plimbări
  • Activități de administrare și gestionare

Servicii de suport

  • Consiliere socială
  • Sprijin pentru dezvoltarea personală şi menţinerea respectului de sine
  • Activităţi de promovare a inserţiei beneficiarului în familie şi comunitate
  • Informare şi consiliere a membrilor de familie
  • Sprijin în accesarea serviciilor medicale, kinetoterapie, terapii de recuperare, activităţi terapeutice şi ocupaţionale

Criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor

  • solicitantul/ persoana pentru care se solicită serviciile să aibă calitatea de pensionar (pentru persoanele pensionate medical este necesar să aibă vârsta legală de pensionare);
  • adresă de domiciliu, conform actului de identitate valabil; (serviciile sociale tip îngrijire la domiciliu se pot furniza numai în cazul în care persoana vârstnică și locuiește efectiv pe raza administrativ teritorială a municipiului).
  • solicitantul/persoana pentru care se solicită serviciile să nu aibă întreținător legal ca  urmare a încheierii unui act de înstrăinare a bunurilor cu clauză de întreținere;
  • solicitantul/persoana pentru care se solicită serviciile să nu aibă asistent personal angajat sau să nu beneficieze de indemnizația de însoțitor ca urmare a încadrării ȋn gradul grav de handicap.

Acte necesare întocmirii dosarului pentru acordarea serviciilor

  • act valabil de identitate în copie (domiciliul legal pe raza municipiului) al beneficiarului;
  • acte de identitate ale membrilor familiei cu care locuieşte şi se gospodăreşte împreună persoana vârstnică;
  • dovada venitului lunar, în copie, pentru beneficiar şi pentru membrii familiei cu care locuieşte şi se gospodăreşte împreună beneficiarul;
  • copia actului de proprietate/ închiriere/ comodat, după caz, al locuinţei beneficiarului;
  • adeverinţă de venit de la Administraţia Financiară a Municipiului pe anul în curs şi cel precedent pentru beneficiar şi pentru membrii majori ai familiei cu care locuieşte şi se gospodăreşte împreună beneficiarul (cu acordul scris al beneficiarului, responsabilul de caz va solicita adeverinţa de venit, operatorului desemnat de instituţie să acceseze Serviciul PatrimVen);
  • certificat de încadrare în grad de handicap, după caz, pentru beneficiar şi pentru membrii familiei cu care locuieşte şi se gospodăreşte împreună acesta;
  • fişă de evaluare socio – medicală completată de către medicul de familie/medicul specialist (indexul medical) şi care să cuprindă inclusiv informații referitoare la eventuale afecțiuni infecto-contagioase (dacă este sau nu este ȋn evidență cu boli contagioase). Fişa de evaluare socio-medicală va fi completată de asistentul social la momentul evaluării sociale, indexul medical urmând a fi completat ulterior de medicul de familie sau de medicul specialist al persoanei vârstnice.

Baza legislativă

  • Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârea Guvernului nr.886/2000 pentru aprobarea Grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 292/2011 a asistenței sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Anexa nr.8 la Ordinul nr. 29/2019 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârea de Guvern nr.1253/12 octombrie 2022 pentru modificarea H.G. nr.426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale – Anexa nr. 3 standardele de cost pentru serviciile sociale destinate persoanelor vârstnice.

          Procedura de accesare şi acordare a serviciilor:

  • Solicitările pentru accesarea serviciilor tip îngrijiri la domiciliu pot fi depuse fizic la sediul serviciului, transmise telefonic sau pe adresa de e-mail, iar răspunsul va fi transmis petentului la adresa de domiciliu sau la adresa de e-mail în termen de cel mult 30 zile,
  • Actele necesare întocmirii dosarului social pot fi depuse fizic la sediul serviciului sau transmise prin intermediul poștei electronice. Pentru persoanele vârstnice dependente documentele necesare întocmirii dosarului social pot fi preluate de specialiştii unităţii de la domiciliul beneficiarului, la data efectuării evaluării sociale a persoanei vârstnice,
  • După completarea dosarului depus cu documentele necesare, specialiștii Unității Îngrijiri la Domiciliu Persoane Vârstnice vor analiza documentația,  pentru inițierea demersurilor privind admiterea, ȋn condițiile ȋntrunirii criteriilor de eligibilitate, în funcție de gradul de dependență şi ȋn funcție de locurile disponibile, în serviciul social de ȋngrijire la domiciliu.
  • Etapele procesului de acordare a serviciilor sociale constau în furnizarea către beneficiari, a serviciilor de îngrijiri la domiciliu prin implementarea măsurilor prevăzute în Planul Individualizat de Asistenţă şi Îngrijire. Reevaluarea se va efectua anual sau ori de câte ori situaţia o va impune, şi revizuirea Planul Individualizat de Asistenţă şi Îngrijire în vederea adaptării serviciilor sociale la nevoile beneficiarului.
  • Încetarea acordării serviciilor de îngrijire la domiciliu se poate realiza la cererea persoanei vârstnice/aparţinătorilor fără a aduce cu sine obligaţii de plată a contribuţiei pentru serviciile neefectuate,
  • Precizăm că, Direcţia de Asistenţă Socială, Dorohoi, poate furniza prin Unitatea Îngrijiri la Domiciliu Persoane Vârstnice servicii sociale pentru un număr limitat de beneficiari, în funcţie de gadul de dependenţă al persoanelor vârstnice, de solicitarea acestora şi de nevoile identificate. La includerea în programul de îngrijiri la domiciliu se va tine cont de disponibilitatea existentă în programul de lucru al îngrijitorilor la domiciliu, respectând totodată programul beneficiarilor deja existenţi în cadrul Unităţii de Îngrijiri la Domiciliu Persoanei Vârstnice.

Date  de contact:

  • Centrul de servicii integrate persoane vârstnice – unitatea de îngrijire la domiciliu
  • Adresa: Str. Ștefan cel Mare, nr. 43, Dorohoi, jud Botoșani
  • Telefon: tel: +40(231)617813 int. 23.
  • E-mail: das@dasdorohoi.ro

Ramai informat si vezi si alte articole

Mai multe articole din categorie

Serviciul Asistență Persoane Vârstnice

Serviciul Asistență Persoane Vârstnice

Persoanele vârstnice reprezintă o categorie de populație vulnerabilă cu nevoi particulare, din cauza limitărilor fiziologice și fragilității caracteristice fenomenului de îmbătrânire.  Serviciul Asistență Persoane Vârstnice vine în ajutorul acestora, prin...

citește mai mult
Nunta de aur 2023

Nunta de aur 2023

Zilele Municipiului Dorohoi din acest an s-au incheiat cu un eveniment cu o mare încărcătură emoțională, prin care administrația locală a dorit să omagieze cuplurile de aur ale orașului, într-o ceremonie care a avut ca locație Magica Restaurant. Această inițiativă a...

citește mai mult

Doriți să aflați mai multe informații?

Vă rugăm să completați formularul de mai jos:

Acord

Share This
Sari la conținut