Persoanele vârstnice reprezintă o categorie de populație vulnerabilă cu nevoi particulare, din cauza limitărilor fiziologice și fragilității caracteristice fenomenului de îmbătrânire. Serviciul Asistență Persoane Vârstnice vine în ajutorul acestora, prin oferirea serviciilor de asistență socială în funcție de nevoile identificate.
Domeniul de competență:
- servicii de asistență socială și suport acordate persoanelor vârstnice.
Categorii de beneficiari:
- persoane vârstnice cu domiciliul legal în municipiul Dorohoi (persoane vârstnice = persoane care au împlinit vârsta legală de pensionare).
Servicii oferite:
-
Asistență notarială a persoanelor vârstnice la încheierea actelor juridice de înstrăinare a bunurilor în scopul întreținerii :
În conformitate cu prevederile Legii nr.17/2000 privind asistență socială a persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare, art. 30, persoanele vârstnice sunt asistate la notariat în vederea încheierii unui act juridic de înstrăinare, cu titlu oneros ori gratuit, a bunurilor ce îi aparțin, în scopul întreținerii şi îngrijirii sale, de un reprezentant al autorității tutelare a consiliului local în a cărui rază teritorială domiciliază persoana vârstnică respectivă. La nivelul municipiului, persoanele vârstnice sunt asistate de către un reprezentant al Direcției Generale de Asistență Socială – consilier juridic din cadrul Serviciului Juridic şi Contencios, pentru încheierea actelor juridice prin care aceștia își înstrăinează bunurile în scopul întreținerii.
Acte necesare:
- Adresă din partea notariatului care să menționeze exact tipul de act care urmează a se încheia;
- Cerere (din partea persoanei vârstnice) care să cuprindă datele de identificare ale persoanei vârstnice și ale persoanei întreținătoare, notarul la care se va încheia actul și tipul actului care urmează a se încheia;
- Act de identitate – persoana vârstnică;
- Talon pensie;
- Act de proprietate a locuinței (unde este cazul și a actului de moștenire și a tuturor actelor care atestă proprietatea locuinței) ;
- Certificat medical pentru persoana vârstnică emis de către medicul specialist din care să rezulte că are discernământ și poate încheia acte juridice;
- Declarație din partea persoanei care urmează să preia în întreținere și îngrijire persoana vârstnică;
- Adeverințe de venit pentru beneficiarul contractului de întreținere (întreținător);
- Act de identitate al întreținătorului;
- Declaraţie de consimţământ privind prelucrarea, stocarea și utilizarea datelor cu caracter personal;
- Notă generală de informare GDPR.
În cazul solicitării asistenței notariale pentru încheierea unui contract de întreținere, procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- primirea solicitării repartizate Serviciului Asistență Persoane Vârstnice;
- deplasarea unui reprezentant al Serviciului Asistență Persoane Vârstnice la domiciliul persoanei vârstnice solicitante pentru efectuarea anchetei sociale, precum și pentru informare şi consiliere referitoare la actul notarial care urmează a se semna, inclusiv asupra urmărilor acestui act, precum şi asupra detalierii clauzei de întreținere în funcție de nevoile şi preferințele solicitanților; informarea solicitanților despre prevederile Legii nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice referitoare la aspectele legate de încheierea unui act translativ de proprietate;
- completarea dosarului cu actele solicitate și întocmirea documentației necesare;
- în situația în care se recomandă încheierea actului notarial, Serviciul Juridic și Contencios din cadrul D.A.S. Dorohoi va delega un consilier juridic în vederea asistării persoanei vârstnice la notariat.
- în situația în care nu se recomandă încheierea actului notarial, se întocmește răspuns solicitantului și Biroului Notarial.
-
Efectuarea de anchete sociale în vederea rezilierii actului juridic de înstrăinare a bunurilor în scopul întreținerii .
După încheierea contractului de întreținere (sau, după caz, contractului de vânzare – cumpărare cu clauză de întreținere şi uzufruct viager), în cazul în care D.A.S. Dorohoi va fi sesizată cu privire la neîndeplinirea obligațiilor de întreținere de către întreținător, se va efectua ancheta socială la domiciliul persoanei vrâstnice și se va colabora cu Serviciul Juridic și Contencios din cadrul D.A.S. Dorohoi pentru informarea și consilierea persoanei vârstnice, respectiv se vor efectua demersuri în conformitate cu prevederile legii 17/2000, cu modificările și completările ulterioare.
-
Efectuarea de anchete sociale și instrumentare cazuri ca urmare a petițiilor cu tematică diversă și furnizarea de servicii sociale de asistență și suport pentru persoanele vârstnice.
Sunt avute în vedere:
- solicitări de acordare servicii îngrijiri la domiciliu / solicitări acordare ajutor ocazional pentru persoanele vârstnice defavorizate/ sesizări din partea asociațiilor de proprietari / vecini referitoare la persoane vârstnice care creează disconfort locatarilor, etc.
- furnizarea de servicii sociale de asistență și suport;
Tipurile de servicii sociale de asistență și suport:
- sprijin în vederea perfectării act de identitate,
- sprijin pentru întocmirea dosarului de internare într-un centru rezidențial pentru persoane vârstnice,
- sprijin în vederea facilitării accesului la servicii medicale,
- sprijin în vederea facilitării accesului în cadrul adăpostului de noapte/cantină socială,
- informare și consiliere pentru drepturile sociale.
În cazul solicitărilor cu o tematică diversă, procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- primirea solicitării/petiției în cadrul Serviciului Asistență Persoane Vârstnice;
- realizarea evaluării inițiale/anchetei sociale la domiciliul persoanei vârstnice sau în altă locație aflată pe raza municipiului, unde locuiește persoana în cauză, în teren – în situația persoanelor vârstnice fără adăpost, în funcție de specificul fiecărui caz în parte, la care se atașează eventuale acte doveditoare relevante (nevoile persoanei vârstnice se evaluează prin anchetă socială, care cuprinde datele cu privire la afecțiunile acesteia, capacitatea de a se gospodări și de a îndeplini cerințele firești ale vieții cotidiene, condițiile de locuit, precum și veniturile efective sau potențiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieții);
- se realizează informarea, consilierea socială și îndrumarea petentului, căruia îi sunt prezentate serviciile comunitare disponibile și modul de accesare al acestora, precum și modalitățile de intervenție pentru soluționarea situației semnalate.
-
Informare și consiliere socială.
În cazul furnizării de servicii sociale de asistență și suport (sprijin perfectare acte de identitate, sprijin în accesarea de servicii medicale, facilitarea accesului în adăpostul de noapte, centre de zi, cantină socială, etc.), procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- înregistrare cerere pentru acordarea de servicii sociale și suport în cadrul Serviciului Asistență Persoane Vârstnice, în vederea efectuării anchetei sociale, prin care se certifică situația de risc în care se găsește persoana vârstnică (în funcție de nevoile identificate, solicitantul este informat și consiliat asupra serviciilor de asistență și suport de care poate beneficia, în cazul în care este de acord este completat un plan de intervenție).
Serviciile sociale de asistență și suport nu se acordă – fiind redactat un răspuns scris către solicitant în care se motivează respingerea cererii – în următoarele situații:
- refuzul persoanei vârstnice singure/familiei acesteia de a furniza informații în vederea întocmirii anchetei sociale;
- refuzul persoanei vârstnice singure/familiei acesteia de a prezenta documente justificative sau prezentarea incompletă a acestora, după caz;
- refuzul de a completa declarațiile de consimțământ de către persoana vârstnică/persoanele în cauză referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.
Informare și consiliere socială petent
Reprezentanții Serviciului Asistență Persoane Vârstnice realizează informarea și consiliere socială persoanelor vârstnice/aparținătorilor /reprezentanților legali ai persoanelor vârstnice cu privire la serviciile sociale acordate de D.A.S. Dorohoi, precum și a modalităților de accesare. Informarea și consilierea se poate realiza telefonic, la sediul D.A.S. Dorohoi, în teren (în cazul persoanelor vârstnice fără adăpost) și la domiciliul persoanei vârstnice.
-
Efectuarea de anchete sociale, evaluări și monitorizări pentru persoanele vârstnice care beneficiază de îngrijitori informali.
Prin Legea nr. 355 din 13 decembrie 2022 a fost modificată și completată Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, fiind aduse clarificări în ceea ce privește încadrarea îngrijitorului informal.
Îngrijitorul informal care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situația de dependență socio-medicală, stabilită conform grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, poate beneficia de program lunar de lucru redus, de o jumătate de normă, cu asigurarea plății, din bugetul local, în baza unui contract încheiat cu serviciul public de asistență socială, a unei indemnizații echivalente cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu stabilit potrivit Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gradația 0, prevederile art. 35 din această lege aplicându-se în mod corespunzător. Indemnizația prevăzută se supune reglementărilor prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Timpul cât îngrijitorii informali au beneficiat de program redus de lucru se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă, pe baza adeverinței eliberate de serviciul public de asistență socială.
Asigurarea plății îngrijitorului informal care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situația de dependență socio-medicală, se face din bugetul local.
Accesul unei persoane vârstnice la îngrijire asigurată de către un îngrijitor informal se realizează avându-se în vedere următoarele criterii:
- necesită îngrijire medicală permanentă deosebită, care poate fi asigurată la domiciliu;
- nu se poate gospodări singură;
- se află în situația de dependență socio-medicală, stabilită conform grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
- îngrijitorul informal care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice primește acordul de la angajator pentru a desfășura program redus de lucru;
- ancheta socială efectuată relevă faptul că se justifică solicitarea și nu există alternative pentru îngrijirea persoanei vârstnice;
- persoana vârstnică își manifestă acordul față de intenția persoanei care dorește să activeze ca îngrijitor informal în raport cu aceasta, dacă starea de sănătate a persoanei vârstnice permite obținerea consimțământului acesteia.
Acte necesare:
- cerere care să conțină solicitarea persoanei pentru încadrare ca îngrijitor informal, care își asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice;
- acte doveditoare care să certifice nevoia de îngrijire, respectiv din care să rezulte situația de dependență socio-medicală a persoanei vârstnice, stabilită conform grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
- grila de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice completată;
- adeverință de la angajator pentru a desfășura program redus de lucru;
- acordul persoanei vârstnice față de intenția persoanei care dorește să activeze ca îngrijitor informal în raport cu aceasta, dacă starea de sănătate a persoanei vârstnice permite obținerea consimțământului acesteia;
- adeverință de venit impozabil;
- acte de stare civilă: act de identitate, certificat de căsătorie, hotărâre divorț sau certificat deces, după caz;
- talon pensie recent (persoană vârstnică) ;
- situația locativă, după caz: copia actului de proprietate a locuinței sau a actului în baza căruia persoana vârstnică locuiește la adresă (a contractului de vânzare – cumpărare, act de donație, act de moștenire, contract de închiriere); (*NU pot beneficia de îngrijitor informal persoanele vârstnice care au contract de întreținere sau orice act juridic încheiat între părți din care să rezulte fără echivoc intenția de a se obliga la întreținere).
- ancheta socială cu recomandare pentru încadrare de îngrijitor ;
- declaraţie de consimţământ privind prelucrarea, stocarea și utilizarea datelor cu caracter personal;
- notă generală de informare GDPR.
Pentru soluționarea cererii pentru încadrare ca îngrijitor informal, este necesară realizarea anchetei sociale la domiciliul persoanei vârstnice, iar în funcție de concluziile acesteia, precum și de recomandările cuprinse în cadrul grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, se propune încadrarea îngrijitorului informal.
Procesul de evaluare complexă a situației persoanei vârstnice, urmărește, în principal, evaluarea capacităților fizice, mentale și senzoriale pentru încadrarea în grade de dependență, evaluarea familiei privind capacitatea acesteia de a realiza obligațiile de întreținere ce îi revin, conform legii, evaluarea mediului fizic și social în care trăiește persoana și familia, evaluarea percepției persoanei asupra propriilor nevoi, a vulnerabilității și consecințelor asupra siguranței și securității personale, etc. În situația în care solicitarea este justificată, este necesar și acordul angajatorului actual al persoanei care a solicitat încadrarea ca îngrijitor informal.
Procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- depunerea solicitării și a documentelor necesare;
- efectuarea anchetei sociale de către Serviciul Asistență Persoane Vârstnice;
- completarea documentației;
- completarea fișei de evaluare socio – medicală;
- întocmirea planului individual de servicii de către Serviciul Asistență Persoane Vârstnice;
- întocmire referat cu propunere pentru încadrarea solicitantului ca îngrijitor informal și înaintarea documentației către consilieri ai D.A.S. Dorohoi;
- formulare adresă de răspuns către solicitant cu modul de soluționare, cu respectarea termenului legal;
- colaborarea cu consilieri ai D.A.S. Dorohoi pentru clarificarea oricăror aspecte legate de dosar și stabilirea planului comun de monitorizare, respectiv:
- Serviciul Asistență Persoane Vârstnice monitorizează trimestrial sau ori de câte ori este cazul activitatea îngrijitorului informal, respectiv modul în care acesta se ocupă de îngrijirea persoanei vârstnice. În cadrul procesului de monitorizare, dacă starea de sănătate permite, se solicită persoanei vârstnice o declarație despre modul în care este îngrijită, precum și completarea unui chestionar de satisfacție.
- Îngrijitorii informali au obligația de a comunica serviciului public de asistență socială orice modificare referitoare la asumarea responsabilității îngrijirii persoanei vârstnice și la informațiile care au stat la baza întocmirii anchetei sociale.
- Serviciul Asistență Persoane Vârstnice colaborează permanent cu Biroul Asistenți Personali și Maternal, iar în situația în care îngrijitorul informal nu își îndeplinește atribuțiile asumate, va realiza o informare scrisă a acestuia în vederea efectuării demersurilor ce se impun.
* Solicitările/documentelor necesare se pot depune online (das@dasdorohoi.ro), la sediul Direcției de Asistență Socială Dorohoi, situat la adresa: Str. Ștefan cel Mare, nr. 43, Dorohoi, jud Botoșani.
Legislație:
- Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ;
- OU 27/2002 privind activitatea de reglementare a petițiilor, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 292/2011 a asistentei sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 din 8 noiembrie 2017 pentru aprobarea regulamentelor cadru de organizare si funcționare ale serviciilor publice de asistență socială şi a structurii orientative de personal;
- Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea grilei naționale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 1253/2022 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
- Ordonanța Guvernului nr. 68/2003, privind serviciile sociale, modificată şi completată de Legea 515/2003, Ordonanța Guvernului nr. 86/2004;
- Ordinul nr. 73/17.02.2005 pentru aprobarea modelului contractului pentru acordarea de servicii sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale acreditați conform legii, cu beneficiarii de servicii sociale;
- Regulamentul Uniunii Europene nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date (Regulamentul general privind protecția datelor);
- U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, actualizată.
Date de contact:
CENTRUL DE SERVICII INTEGRATE PERSOANE VÂRSTNICE
- Adresa: Str. Ștefan cel Mare, nr. 43, Dorohoi, jud Botoșani
- Telefon: tel: +40(231)617813 int. 23.
- e-mail: das@dasdorohoi.ro